چگونه زعفران اتویی خشک کنیم؟

چگونه زعفران خشک کنیم؟

مدل های خشک کن زعفران

برای اینکه بتوانیم زعفرانی تولید کنیم که بهترین قیمت ممکن و همچنین کیفیت ممکن را داشته باشید باید به مجموعه از نکات ریز توجه کنیم : (بازار خرید و فروش زعفران طی سال های اخیر نشان می دهد زعفرانی بیشترین قیمت را دارد که دارای این ویژگی ها باشد)

 

۱- رنگی روشن و اصطلاحا ربی داشته باشته باشد و نباید تیره و سیاه باشد.

 ۲- نکته مهمتر از رنگ زعفران قلم های زعفران است که باید تماما یکدست و به صورت پهن , درشت , بدون فر خوردگی (بدون موج و انحنا) باشد.

خرید خشک کن زعفران

۳- زعفران نباید دارای خامه باشد که اصطلاحا سوپر نگین گفته می شود.

۴- ایرادات موردی مانند زعفران سرما زده که به دلیل سرمای شدید در هنگام برداشت ایجاد می شود نباید داخل زعفران باشد جداسازی این گونه زعفران ها که رنگ متمایل به نارنجی دارد از کاهش قیمت زعفران شما جلوگیری می کند.

۵- در روزهای بارانی چسبیدن گل و خاک به بعضی از زعفران ها باعث کاهش قیمت گذاری در زعفران می شود.

۶- رطوبت اضافه در زعفران همچنین خشکی زیاد که باعث وجود شکسته در زعفران می باشد نیز از معایت زعفران می باشد.

تولید زعفران خوش رنگ

برای تولید زعفران به رنگ روشن بهتر است عواملی را بدانیم که باعث تیر شدن زعفران می شود تا از وقوع آن جلوگیری کنیم.

  • یکی از عواملی که باعث تیرگی زعفران می شود دیر خشک کردن آن است بنابرین برای اینکه زعفران رنگ روشن داشته باشد باید در  ابتدای صبح گل های زمین چیده شود و برای پاک کردن ارسال شود و در کوتاه ترین زمان ممکن پاک شود و بلافاصله خشک شود.

  • هنگام ارسال , حمل و نقل و نگهداری گل ها باید دقت شود داخل کیسه و روی هم صورت نگیرد بهترین روش استفاده از سبد ها کوچکتر و همچنین با استفاده از خودروهای یخچال دار می باشد.

  • هنگام پاک کردن گل ها و جداسازی کلاله محیط گرم توصیه نمی شود.

  • نگهداری کلاله ها جداسازی شده داخل ظروف آهنی همچنین داخل یخچال دما پایین توصیه نمی شود.

  • خشک کردن با استفاده از دستگاه خشک کن زعفران مناسب و خوب. دستگاه های زیادی در بازار موجود می باشد که دارای طراحی ها و اشکال متفاوت می باشد و باید هنگام خرید دستگاه به این نکته توجه کرد.

  • تنظیم دستگاه در خروجی رطوبت زعفران بسیار مهم می باشد. در صورتی که رطوبت دستگاه بیش از حد استاندارد باشد زعفران بعد از مدتی تیر خواهد شد و در صوری که رطوبت بیش از اندازه کم باشد علاوه بر زیان بخاطر کسر کردن وزن زعفران دچار شکستی می شود.

تولید زعفران قلم پهن و درشت و راست (اصطلاحا اتویی یا پرسی)

برای تولید زعفران به صورت قلم راست و پهن و اتویی باید نکاتی را در مد نظر داشته باشیم:

  • خرید گل با عیار بالا و یا رسیدگی به زمین کشاورزی جهت درشت تر شدن کلاله و عیار زعفران.

  • یکی از عوامل قلم راست شدن زعفران همان طور که قبلا گفته شد خشک کردن در سریعترین زمان ممکن از برداشت گل زعفران تا خشک شدن است. نگهداری گل ها و کلاله ها در محیطی خنک و نه زیاد سرد کمک زیادی در عدم پژمردگی خواهد کرد.

  • هنگام ریختن زعفران در داخل سبد های دستگاه خشک کن زعفران باید دقت کافی داشت تا کلاله ها به صورت کاملا راست و تنک ریخته شود. از عوامل موثر در راست شدن استفاده از الک های مخصوص ریختن زعفران همچنین ریختن زعفران به صورت لایه لایه به کمک پارچه های سیلک می باشد.

  • و در آخر مهمترین عامل استفاده از دستگاه خشک کن با مکش بالا جهت تکان نخوردن کلاله ها در لابه لای پارچه ها میباشد که هم به صورت کاملا راست و هم اتویی خشک شود.

  • از روش های متداول برای کمک به پهن تر شدن زعفران استفاده از پرس در هنگام خشک کردن می باشد که معمولا دستگاه ها دارای این قابلیت می باشند ولی استفاده از این روش ها باید تخصص لازم داشت تا در مدت زمان و زمان و فشار مناسب اعمال نمود تا از شکستگی زعفران و کاهش کروسین زعفران جلوگیری نمود.

زعفران خشک کن فوق پرسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *